به گزارش مشرق، این استیشن اقتصادی در نسخههای مختلفی به فروش میرسد و برای سلایق و بودجههای متفاوت، گزینههای مناسبی از آن وجود دارد. تریم هیبرید ۱۴۰ از داچیا جاگر مخصوص کسانی است که بهدنبال مصرف سوخت کمتر و پیمایش مسافت بیشتر هستند. این تریم اولین مدل هیبریدی داچیا محسوب میشود و برای خرید آن در فرانسه باید ۲۴,۶۰۰ یورو پرداخت کرد؛ یعنی چیزی در حدود یک میلیارد تومان که پیمایش ۹۰۰ کیلومتری را با حداقل آلایندگی تضمین میکند.
داچیا جاگر هیبرید ۱۴۰ و بدنه و کابینی تقریباً دستنخورده
از لحاظ طراحی ظاهری داچیا جاگر هیبرید ۱۴۰ خیلی متفاوت از دیگر اعضای خانواده خود نیست. وجود چند لوگوی هیبرید روی بدنه و امکان سفارش رنگ نقرهای شیستی از معدود تفاوتهای این نسخه هستند. این نسخه در مجموع با هفت رنگ متنوع به فروش میرسد.
در داخل کابین هم داچیا جاگر هیبرید ۱۴۰ تفاوت زیادی با دیگر تریمها ندارد. نمایشگر ۷ اینچی سیستم اینفوتینمنت این تریم اطلاعاتی کاربردی درباره وضعیت باتری و جریان انرژی خودرو در اختیار راننده میگذارد. دسته دنده گیربکس خودکار هم نشان از آن است که با نسخهای پیشرفتهتر از جاگر طرف هستیم. استیشنکراس رومانیایی به ترمز پارک الکترونیکی مجهز است و زیرآرنجی آن یک محفظه مخصوص برای نگهداری وسایل راننده دارد.
مشخصات فنی
مهندسان داچیا، پک باتری جاگر هیبرید ۱۴۰ را در کف و در انتهای اتاق، جایی که معمولاً چرخ زاپاس نصب میشود، تعبیه کردهاند. این امر بهمعنای آن است که از لحاظ فضای داخلی این تریم تفاوتی با سایر نسخهها ندارد و میتوان آن را با سه ردیف صندلی سفارش داد.
پیشرانه داچیا جاگر هیبرید ۱۴۰ در اصل به کمپانی مادر، یعنی رنو تعلق دارد. به عبارت دقیقتر، نیروی موردنیاز این استیشن اقتصادی توسط پیشرانهای از سری E-Tech گروه رنو نیسان تأمین میشود. شاید بدانید این سری در نسخه هیبریدی مدلهایی مثل کلیو، کپچر و نیسان جوک هم وظیفه تأمین نیرو را بر عهده دارد.
قلب اصلی پیشرانه داچیا جاگر هیبرید ۱۴۰ را یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی تشکیل میدهد. این موتور بهتنهایی توانایی تولید ۹۰ اسب بخار قدرت را دارد. مکمل عملکرد این موتور بنزینی، موتوری برقی است که ۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. باتری هم فقط ۱.۲ کیلووات ساعت ظرفیت دارد و در اصل با کارکرد موتور بنزینی شارژ میشود. در رابطه با مجموع خروجی پیشرانه اطلاعاتی در دست نیست، ولی با توجه به نام تریم، احتمالاً قدرت آن چیزی در حدود ۱۴۰ اسب بخار خواهد بود.
نیروی تولیدی پیشرانه از طریق گیربکس خودکار بدون کلاچ به چرخهای جلو منتقل میشود. چهار دنده از این گیربکس با موتور بنزینی و دو دنده آن با موتور برقی کوپل هستند.
اما نکته جالبتوجه اینکه داچیا جاگر هیبرید ۱۴۰ با باک پر قادر است مسافتی بیش از ۹۰۰ کیلومتر را طی کند. خودروساز رومانیایی میگوید بهرهمندی از سیستم بازیابی انرژی ترمز نقشی کلیدی در دستیابی به چنین رکورد درخشانی دارد. این سیستم در رانندگیهای شهری تا ۸۰ درصد از انرژی ترمز را بازیابی و ذخیره میکند. نتیجه این کار بهبود مصرف سوخت تا ۴۰ درصد هنگام رانندگی در شهر است. بهعبارتدیگر داچیا جاگر هیبرید ۱۴۰ حین تردد در خیابان، در مقایسه با نسخه غیرهیبریدی مجهز به موتور ۱.۶ لیتری تا ۴۰ درصد بنزین کمتری میسوزاند. طبیعتاً مصرف سوخت کمتر، باعث کاهش آلایندگی نیز میشود، طوری که جاگر هیبرید ۱۴۰ در هر کیلومتر ۱۰۸ گرم دیاکسیدکربن وارد جو میکند.
قیمت و زمان عرضه
آنطور که داچیا اعلام کرده است، علاقهمندان به خرید جاگر هیبرید ۱۴۰ میتوانند از ماه ژانویه پیش رو نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنند. تحویل سفارش مشتریان نیز از ماه مارس شروع میشود. همانگونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این نسخه جدید در کشور فرانسه با پرداخت ۲۴,۶۰۰ یورو قابل خرید است. این رقم اختلاف زیادی با قیمت ۱۶,۹۹۰ یورویی مربوط به مدل پایه نسخه غیرهیبریدی دارد. البته باید این را هم گفت که رنو کپچر E-Tech با همین پیشرانه و مشخصات فنی، دارای برچسب قیمتی برابر با ۳۲,۹۰۰ یورو است!
شایان ذکر است داچیا از زمان معرفی جاگر در مارس ۲۰۲۲ توانسته ۸۳ هزار دستگاه از آن را به فروش برساند. طبق آمار ۵۵ درصد از مشتریان این استیشن کراس نسخه مجهز به هفت صندلی را سفارش دادهاند. این خودرو در کنار پیشرانههای هیبریدی و بنزینی، با پیشرانه دوگانهسوز LPG نیز تولید میشود. جالب آنکه نسخه دوگانهسوز از جاگر طرفداران زیادی دارد و دو سوم از آمار فروش کلی را به خود اختصاص داده است. داچیا تمامی نسخههای مختلف جاگر را در کارخانه Mioveni واقع در رومانی مونتاژ میکند.